Menu

Ruotsinkielistä asiakaspalvelua verkkokaupoissa

Ruotsin kieli on edelleen voimissaan Suomessa ja sillä on paljon puhujia. Monet suomalaiset käyttävät ruotsia ensimmäisenä kielenään, joten Suomessa täytyy tietysti panostaa ruotsin kieleen. Onhan se toinen virallisista kielistämme. Monet kivijalkamyymälöistä ja verkkokaupoista ovatkin panostaneet asiakaspalveluun siinä mielessä, että ne tarjoavat suomen kielen ohella myös ruotsinkielistä asiakaspalvelua. Esimerkiksi Boråstapeter on yksi sellaisista verkkokaupoista, joissa voi asioida myös ruotsin kielellä. Kuten nimi Boråstapeter jo kertoo, on tuo erilaisia tapetteja myyvä yritys itse asiassa lähtöisin Ruotsista. Asiakaspalvelua saa aina niin halutessaan ruotsin kielellä, mikä on hyvä asia myös Suomessa.

Myymälöiden ja verkkokauppojen lisäksi ruotsin kielellä saa toki palvelua monissa muissakin paikoissa. Erityisesti tärkeiden asioiden, kuten tukien hakemisen, terveyspalveluiden, vuokra-asunnon hankinnan, pankkiasioiden ja monien muiden asioiden hoidon tulee aina onnistua omalla äidinkielellä, mikäli se sattuu olemaan joko suomi tai ruotsi. Jo lakiin on kirjattu pykälä, että tärkeiden asioiden kohdalla ihmisellä on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään. Vaikka ruotsinkielinen puhuisikin suomea, voi hän silti käyttää ruotsia, jos hän niin haluaa.

Virastot palvelevat aina myös ruotsiksi

Virastojen, sairaaloiden, pankkien ja muiden vastaavien tahojen osalta on erityisen tärkeää, että palvelua saa aina myös ruotsiksi. Verkkosivutkin on saatavilla ruotsin kielellä, sillä välttämättä kaikkien suomenruotsalaisten suomen kielen taito ei ole sillä tasolla, että suomeksi voisi hoitaa tärkeitä asioita. Sen lisäksi on myös tärkeää, että asioita voi hoitaa juuri omalla äidinkielellään, jolloin asian varmasti ymmärtää täysin. Tämä pätee oikeudellisissa asioissa ja poliisin kanssa asioidessa. Joskus oikeuteen tai poliisilaitokselle voi joutua pyytämään erikseen ruotsin kielen tulkkia, mutta sellainen luvataan aina viraston puolesta.

Mitä tärkeämpi virasto tai laitos on kyseessä, sitä paremmin asiakaspalvelu on aina pyritty järjestämään. Esimerkiksi sairaalassa tulisi aina olla töissä ruotsin kielen taitoista henkilökuntaa. Ruotsin kielen taito ei kuitenkaan yleensä ole edellytys esimerkiksi töihin ottamiselle. Toki siitä ei koskaan ole haittaa, vaan se voidaan laskea jopa hyödyksi. Kielitaito ei kuitenkaan yleisesti ottaen ratkaise työntekijän valintaa. Yritysten ja virastojen on tärkeää palkata myös sellaista henkilökuntaa, joilta ruotsin kieli taittuu. Näin voidaan varmistaa se, että asiakkaita pystytään palvelemaan aina täydellisesti ja siten, että asiakas varmasti ymmärtää kaiken. Vaikka ruotsinkielinen puhuisikin suomea, voi joukossa olla sellaisia sanoja, joita hän ei ymmärrä. Tarjoamalla ruotsinkielistä asiakaspalvelua voidaan vähentää ymmärtämättömyydestä johtuvia virheitä ja väärinkäsityksiä.

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

immunity